Contact

Vul het contactformulier in of bel ons op 035 6460860 - We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 17:00.

Joop van den Endeplein 1
1217 WJ Hilversum
Nederland
RSIN nummer 808304203

info@nicam.nl

We proberen binnen 5 werkdagen te reageren.

Aanmelden als uploader

Europese regelgeving en een aanpassing van de Nederlandse Mediawet hebben invloed op de regels waaraan uploaders van video’s op YouTube, TikTok en Instagram, zogenoemde video-uploaders, zich moeten houden.

Per 1 juli 2022 moeten zij zich registreren bij het Commissariaat voor de Media en zich aansluiten bij het NICAM. Doel van de regels is meer helderheid te bieden over commerciële boodschappen in online video’s en minderjarigen te beschermen tegen schadelijke content.

Door aanmelding bij het NICAM kan een uploader kijkers gaan waarschuwen voor beelden die mogelijk schadelijk zijn voor minderjarigen.

Hoe werkt Kijkwijzer?

Aanmelden

Voordat je je bij het NICAM aansluit, moet je je via deze link registreren bij het Commissariaat voor de Media. Hier kun je ook controleren of je voldoet aan de criteria. Doe daarvoor de registratiecheck.

Voldoe je aan de criteria? Meld je dan eenvoudig aan bij het NICAM door hieronder te klikken op 'Aanmelden'. Na het invullen van het formulier ontvang je via email meer informatie over de procedure.


Toezicht

Een uploader dient zich ook te registeren bij het Commissariaat van de Media (CvdM). Het CvdM houdt toezicht op de naleving van de Mediawet. Meer informatie hierover is te vinden op de website van het Commissariaat van de Media.

Reclame in online video

Naast de bescherming van minderjarigen tegen mogelijk schadelijke content moet volgens de Mediawet een uploader die zélf reclame aanbiedt er ook zelf voor zorgen dat deze als zodanig herkenbaar is. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Stichting Reclame Code.

Contact

Heb je nog vragen of wil je eerst persoonlijk met het NICAM overleggen? Bel dan naar 035-6460860 of stuur een e-mail naar info@nicam.nl.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond de classificatie van online content? Meld je dan aan en ontvang onze nieuwsbrief.